Prowadzący: dr inż. arch. Marta Rudnicka-Bogusz
Sztuka jest środkiem, za pomocą którego życie jest odzwierciedlane i przekształcane; tworzy i propaguje swoje wartości. Ludzkie życie bez sztuki nie byłoby właściwie ludzkie. Kiedy już mamy środki do podtrzymania życia, sztuka jest sposobem, w jaki człowiek się wyraża – ta ekspresja nie jest dodatkiem, ale integralną częścią jego istnienia. Najważniejszymi aspektami tworzenia sztuki są wyobraźnia, intuicja, ekspresja, a więc wartości niepomierzalne.
Czy możemy zatem oceniać sztukę? Jaka jest natura naszego osądu o sztuce? Na jakiej podstawie powinniśmy to zrobić? Tego co lubimy; tego co inni uważają za dobre?
Dla poznania dzieł sztuki i sformułowania własnego o niej osądu podczas zajęć badamy: ekspresję emocjonalną; medium i środki wyrazu; formę i styl. Do pełnego poznania, konieczne jest także poznanie kulturowego, społecznego i antropologicznego studium kontekstów, w jakich powstało dzieło.
Zajęcia stanowią połączenie wykładu problemowego z dyskusją. Na podstawie omawianych zagadnień zainteresowani studenci przygotowują własne prace, z których próbkę można podziwiać poniżej:
Barbara Całko, fotografia kubistyczna, 2021 | Szymon Gromadzki, Kamil Ożana, Exquisite corpse, 2021 |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami historii sztuki współczesnej i nowoczesnej,
- prezentacja wybranych technik artystycznych: rzeźbiarskich, malarskich, multimedialnych, fotograficznych, etc,
- przedstawienie twórczości wybranych znaczących twórców z każdego omawianego okresu historii sztuki,
- wykształcenie w studentach umiejętności rozpoznawania wpływu czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i koniunktury na sztukę,
- wyrobienie w studentach umiejętności dostrzegania i interpretacji treści ideowych dzieł sztuki,
- zaznajomienie słuchaczy ze specjalistyczną terminologią dotyczącą narzędzi, technik, stylów i epok w sztuce.