Metodyka pracy naukowej
Prowadzący: dr Roland Mruczek
Cele zajęć (efekty kształcenia):
- Praktyczne zapoznanie studentów z charakterem i metodami prowadzenia współczesnych badań naukowych: architektoniczno-archeologicznych i historyczno-architektonicznych, zgodnie z aktualnym rozporządzeniem ministerialnym.
- Praktyczne zapoznanie studentów z metodami prowadzenia analizy stratygraficznej i wykonywania rozwarstwienia chronologicznego budowli zabytkowych, zgodnie z wymogami urzędów konserwatorskich.
- Praktyczne zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami tworzenia dokumentacji terenowej z badań architektoniczno-archeologicznych, wymaganej przez urzędy konserwatorskie.
- Praktyczne przygotowanie studentów do sporządzania krótkich prac o charakterze sprawozdań z badań naukowych, prac materiałowych oraz przyczynkarskich a także ich publikacji w czasopismach naukowych.
- Zwrócenie uwagi studenta na potrzebę prowadzenia podstawowych ratowniczych badań w obiektach zabytkowych oraz wyrobienie umiejętności ich racjonalnego planowania w ramach procesu budowlanego.
- Umiejętność wykonywania dokumentacji zabytku architektury.
- Przygotowanie w grupach studium historyczno-architektonicznego lub archeologiczno-architektonicznego wybranego obiektu oraz jego własnej rekonstrukcji 3D.
Narzędzia dydaktyczne:
- Wykłady problemowe dotyczące badań architektury ceglanej i kamiennej, rozwarstwienia chronologicznego, datowania w oparciu o technikę i technologię budowy, zasad stratygrafii i stratyfikacji w badaniach archeologiczno-architektonicznych, (m.in. tzw. Macierze Harrisa), problemów i błędów rekonstrukcji a także nadinterpretacji badań.
- Prezentacja multimedialna.
- Dyskusja problemowa w ramach seminarium.
- Konsultacje terenowe.
- Wycieczki terenowe.
Warunki zaliczenia:
- Prezentację studium historyczno-architektonicznego.
- Prezentację modelu 3D.
- Publiczną prezentację końcową.